mikkoheino.fi

Ohjelmointi

Ohjelmoinnin perusteet

Mitä on ohjelmointi?

Ohjelmointi on yksinkertaistettuna ohjeiden antamista tietokoneelle. Ohjeiden on tietenkin oltava yksinkertaisia ja muodossa, jossa kone voi niitä käsitellä. Koneiden "ymmärtämiä" ohjeita kutsutaan ohjelmointikieliksi. Tällaisia ohjelmointikieliä on lukuisia erilaisia (esim. C++, Python). Niitä kehitetään myös kokoajan lisää.

Ohjelma tarkoittaa peräkkäisiä ohjeita eli komentoja, joiden suorittaminen saa tietokoneen tekemään jonkin tehtävän.


Graafinen ohjelmointi

Graafinen ohjelmointi tarkoittaa kuvallista ohjelmointia. Graafinen ohjelmointi edellyttää, että meillä on valmiina tietokoneohjelma, jossa kuvallisia ohjeita eli komentoja voidaan käsitellä.

Toistorakenne

Toistorakenteessa hyödynnetään toista-komentoa, jolloin yhtä ja samaa komentoa ei tarvitse antaa useita kertoja peräkkäin. Toistojen lukumäärä voidaan ilmoittaa muuttujan avulla tai koneen voidaan käskeä toistamaan jotakin, kunnes tapahtuu jotakin muuta (ehtorakenne). Toistorakenteen avulla voidaan sama ohjelma kirjoittaa lyhyemmin.

Ehtorakenne

Ehtorakenne vastaa luonnollisen kielen jos ... , niin ... -lauserakennetta. Esimerkiksi automaattiselle ruohonleikkurille voidaan ohjelmoida toimintaohjeeksi: Jos ruohonleikkuri törmää johonkin, niin ruohonleikkuri kääntyy oikealle ja jatkaa matkaansa. Myös ehtorakenteen avulla voidaan lyhentää ohjelmaa, mutta myös toteuttaa tehtäviä, joita ei muutoin ole mahdollista ohjelmoida.


Ohjelmointia ohjelmointikielellä