mikkoheino.fi

MAB2


Lausekkeet ja yhtälöt (MAB2)

Laajuus

2 op


Yleiset tavoitteet (LOPS 2021)

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija


Keskeiset sisällöt (LOPS 2021)


Aikataulu


Oppitunnin rakenne


Suoritus


Arviointi


PisteetArvosanaMuuta
0 - 7i \(\to\) KPakko täydentää.
8 - 144Oikeus täydentää.
15 - 225
23 - 316
32 - 407
41 - 498
50 - 579
58 - 6010

Keskeyttäminen

Opettaja keskeyttää opiskelijan opintojakson, jos

Opettaja voi keskeyttää opiskelijan opintojakson, jos opiskelijalla on viisi poissaoloa. Tällaiset tilanteet opettaja käy läpi tapauskohtaisesti ja on ennen lopullista keskeytystä yhteydessä opiskelijaan.

Keskeyttämisestä opettaja merkitsee opintojaksosta opiskelijalle K-merkinnän Wilmaan ja poistaa opiskelijan sen jälkeen Wilman ryhmästä. Opettaja lähettää keskeyttämisestä viestin opiskelijalle, alaikäisen opiskelijan huoltajalle, ryhmänohjaajalle ja opolle.


Sivun alkuun.



1 POLYNOMIT


1.1 Polynomi


Esim. 1

Mikä on polynomin \(4x^{3}-5x^{2}+x+8\)

a) termien lukumäärä

b) asteluku?



Esim.2

Taulukoi esimerkin 1 polynomin termit, termien kertoimet ja muuttujaosat sekä termien asteluvut.



Huom.

Jos muuttujan eksponentti ei ole positiivinen kokonaisluku, kyseessä ei ole enää polynomi.

\(x^{-1}=\left(\frac{1}{x}\right)^1=\frac{1}{x}\) (murtolauseke)

\(x^{\frac{1}{2}}=\sqrt{x}\) (juurilauseke)


Polynomien nimeäminen

Polynomi Termien lukumäärä Nimitys
$$-5x^{2}$$ $$1$$ $$\text{monomi}$$
$$-5x^{2}+8$$ $$2$$ $$\text{binomi}$$
$$-5x^2+x+8$$ $$3$$ $$\text{trinomi}$$


Kappaleen alkuun.



1.2 Polynomien summa ja erotus


Esim. 1

Laske polynomien \(3x^{2}+2x\) ja \(4x^{2}-5x\)

a) summa

b) erotus



Huom.

Geogebralla voidaan sieventää polynomeja komennolla Sievennä().


Kappaleen alkuun.



1.3 Polynomien tulo

Esim. 1

Laske monomien tulo.

a) \(x^3x^5\)

b) \(2x^4\cdot3x^7\)

c) \(3x^{2}\left(-5x\right)\)



Esim. 2

Laske monomin ja binomin tulo.

\(2x\left(4x^{2}-5x\right)\)



Esim. 3

Laske polynomien tulo.

\(\left(3x^{2}+2x\right)\left(4x^{2}-5x\right)\)



Kappaleen alkuun.



2 YHTÄLÖT (1. ASTE)


2.1 Yhtälö

Yhtälö

Yhtälö muodostuu, kun kaksi lauseketta merkitään yhtä suuriksi.


Esim. 1

Muodosta yhtälö, jossa lukujen \(2\) ja \(x\) tulo on yhtä suuri kuin samojen lukujen summa.



Yhtälön ratkaisu

Yhtälön ratkaisu eli juuri on muuttujan arvo (luku), jolla yhtälön vasemman ja oikean puoleinen lauseke ovat yhtä suuret.


Esim. 2

Tutki, onko luku \(2\) yhtälön \(\displaystyle{3x-1=\frac{6x}{3}+1}\) ratkaisu.



Yhtälö ratkaiseminen

Yhtälön ratkaiseminen on toimenpide, jossa selvitetään yhtälön ratkaisu.

Yhtälön ratkaisemiseksi yhtälö muokataan muotoon, jossa yhtälön toisella puolella on vain muuttuja \(x\) ja toisella puolella luku, joka on yhtälön ratkaisu.

Yhtälöä on sallittua muokata lisäämällä yhtälön molemmille puolille sama luku tai vähentämällä molemmilta puolilta sama luku taikka kertomalla tai jakamalla molemmat puolet samalla luvulla.

Näiden toimenpiteiden aikana yhtälön vasen ja oikea puoli säilyttävät yhtäsuuruuden


Esim. 3

Ratkaise yhtälö.

a) \(4x-5=x+7\)

b) \(3-(2x+1)=4(x-1)\)

c) \(\displaystyle{\frac{x}{3}=x+2}\)

d) \(\displaystyle{2+\frac{x+1}{3}=\frac{x}{4}+1}\)


Kappaleen alkuun.



2.2 Polynomifunktio (1. aste)

Funktio on sääntö, joka liittää lukuun toisen luvun. Lukion matematiikan lyhyessä oppimäärässä funktioiden säännöt ovat aina laskutoimituksia.


Esim. 1

Päättele sääntö, joka yhdistää luvun \(x\) lukuun \(y\).


\(x\)\(y\)
\(0\)\(3\)
\(1\)\(4\)
\(2\)\(5\)
\(\vdots\)\(\vdots\)



Funktiomerkintä

$$f(x)=y$$


Esim. 2

Merkintä \(f(2)=5\) tarkoittaa, että muuttujan arvolla \(x=2\) funktio \(f\) saa arvon \(y=5\).


Esim. 3

Merkintä \(f(x)=2x+6\) tarkoittaa, että funktion \(f\) lauseke on \(2x+6\).


Esim. 4

Laske funktion \(f(x)=2x+6\) arvo kohdassa \(x=-1\).



Nollakohta

Funktion nollakohta on muuttujan \(x\) arvo, jolla funktio saa arvon nolla.


Esim. 5

Määritä funktion \(f(x)=2x+6\) nollakohta.



Lineaarinen funktio

Lineaarisen funktion \(f(x)=ax+b\) kuvaaja on

  1. nouseva suora, jos kerroin \(a\) positiivinen eli \(a\gt0\)
  2. vaakasuora, jos kerroin \(a\) on nolla eli \(a=0\)
  3. laskeva suora, jos kerroin \(a\) negatiivinen eli \(a\lt0\).

Huom.

Jos funktion lauseke on muotoa \(ax+b\) kyseessä on ensimmäisen asteen polynomifunktio. Esimerkiksi \(f(x)=2x+6\) ja \(g(x)=-2x+6\) ovat ensimmäisen asteen polynomifunktioita.

Jos funktion lauseke on muotoa \(b\), kyseessä on vakiofunktio. Esimerkiksi \(h(x)=6\) on vakiofunktio.


Esim. 6

Piirrä geometriaohjelmalla funktion \(f(x)=x-1\) kuvaaja. Määritä kuvaajan perusteella

a) funktion \(f\) arvo kohdassa \(x=3\)

b) se muuttujan \(x\) arvo, jolla funktion \(f\) arvo on \(y=-3\)

c) funktion \(f\) nollakohta.


Kappaleen alkuun.



2.3 Sovellustehtäviä

Sanallinen tehtävä

  1. Lue tehtävänanto rauhassa alusta loppuun.

  2. Mieti, mitä tehtävässä kysytään.

  3. Mieti, mitä tietoja tehtävässä on annettu.

  4. Hahmottele ratkaisua paperille. Toisinaan kannattaa piirtää kuva.

Ongelman ratkaiseminen yhtälön avulla

  1. Mieti, voiko ongelman muotoilla yhtälöksi.

  2. Usein kysyttyä asiaa kannattaa merkitä x:llä.

  3. Muodosta yhtälö tehtävässä annetuista tiedoista ja ratkaise yhtälö.

  4. Mieti, onko saamasi ratkaisu mielekäs.

  5. Kirjoita vastaus. Muista tarvittaessa merkitä vastauksen yksikkö!

Esim. 1

Lukion 32 opiskelijan ryhmä varaa laskettelumatkaa varten linja-auton, jonka kustannukset jaetaan tasan osallistujien kesken. Neljä opiskelijaa joutuu perumaan lähtönsä, jolloin jokainen osallistuja maksaa lopulta 15 euroa alkuperäistä hintaa enemmän. Kuinka paljon yhden osallistujan matka lopulta maksoi?

(yo lyhyt s23)



Esim. 2

Esteratsastus on kehittynyt hevosten suorituskyvyn parantuessa, ja hevosten suoriutumista on myös tutkittu kokeellisesti. On selvinnyt, että parhaimman ponnistuskohdan ja esteen välinen etäisyys d saadaan kertomalla esteen korkeus h luvulla 1,3 ja lisäämällä tulokseen 20 cm.

  1. Mikä on etäisyys d, kun esteen korkeus on 140 cm? (3 p.)
  2. Kuinka korkean esteen hevonen ja ratsastaja yrittävät ylittää, jos hevosen ponnistuskohdan etäisyys esteeseen on 215 cm? (3 p.)
  3. Määritä etäisyyden d lauseke esteen korkeuden h funktiona. (3 p.)
  4. Määritä esteen korkeuden h lauseke etäisyyden d funktiona. (3 p.)
(yo lyhyt s21)



Kappaleen alkuun.



2.4 Verrantoyhtälö

Esim. 1

Ratkaise verrantoyhtälö.

a) \(\dfrac{x}{6}=\dfrac{5}{2}\)

b) \(\dfrac{3}{4}=\dfrac{x-1}{8}\)



Esim. 2. Suoraan verrannollinen tehtävä.

Lettuihin tulee jauhoja 150 g ja nestettä 6 dl. Kuinka paljon tarvitaan nestettä, jos jauhoja tulee 500 g?




Esim. 3. Kääntäen verrannollinen tehtävä.

Henkilöauton nopeus on 100 km/h ja pikajunan 180 km/h. Missä ajassa auto kulkee matkan, johon junalta kuluu 1,5 h?



Kappaleen alkuun.



3 YHTÄLÖT (2. ASTE)


3.1 Polynomifunktio (2. aste)

Toisen asteen polynomifunktio

Toisen asteen polynomifunktio on muotoa $$f(x)=ax^{2}+bx+c,$$ missä \(a\neq0\).


Toisen asteen polynomifunktion kuvaaja

Toisen asteen polynomifunktion kuvaaja on paraabeli.

Jos \(a>0\), niin paraabeli aukeaa ylöspäin ja huipun y-koordinaatti on samalla funktion pienin arvo.

Jos \(a<0\), niin paraabeli aukeaa alaspäin ja huipun y-koordinaatti on samalla funktion suurin arvo.

Vakiotermi \(c\) ilmaisee y-akselin leikkauskohdan.


Esim. 1

Piirrä funktion \(f(x)=x^2-8x+7\) kuvaaja. Määritä kuvaajan avulla

a) funktion arvot \(f(2)\) ja \(f(8)\)

b) paraabelin huipun koordinaatit

c) funktion \(f\) nollakohdat.


Esim. 2

Laske funktion \(f(x)=x^2-8x+7\) arvo kohdassa \(x=-1\).


Kappaleen alkuun.



3.2 Vaillinainen 2. asteen yhtälö

Vaillinainen toisen asteen polynomiyhtälö

Yhtälöä, joka voidaan kirjoittaa muotoon $$ax^{2}+c=0,$$ kutsutaan vaillinaiseksi toisen asteen polynomiyhtälöksi.

Tällainen yhtälö voidaan ratkaista muokkaamalla se potenssiyhtälöksi ja ottamalla puolittain neliöjuuri.


Esim. 1

Ratkaise yhtälö \(3x^{2}-27=0\).


Kappaleen alkuun.



3.3 Täydellinen 2. asteen yhtälö

Täydellinen toisen asteen polynomiyhtälö

Yhtälöä, joka voidaan kirjoitaa muotoon $$ax^{2}+bx+c=0,$$ kutsutaan täydelliseksi toisen asteen polynomiyhtälöksi.

Tällainen yhtälö ratkaistaan ratkaisukaavalla $$x=\frac{-b\pm\sqrt{b^{2}-4ac}}{2a},$$ missä \(a\), \(b\) ja \(c\) ovat edellä mainitun täydellisen toisen asteen polynomiyhtälön termien kertoimet.


Esim. 1

Ratkaise yhtälöt.

a) \(-3x^{2}+5x+2=0\)

b) \(6x^{2}-x=4x^{2}+1\)


Huom.

Toisen asteen yhtälöllä voi olla 0, 1 tai 2 ratkaisua.


Esim. 2

Ratkaise yhtälöt.

a) \(x^{2}+1=-2x\)

b) \(x(2x+1)=-1\)


Kappaleen alkuun.



3.4 Sovellustehtäviä

Oppitunnilla tutustutaan toisen asteen yhtälön sovellustehtäviin oppikirjan tehtävien 9.1, 9.2, 9.8 ja 9.17 avulla.


Kappaleen alkuun.



4 LUKUJONOT


4.1 Lukujono

Lukujono on järjestetty kokoelma lukuja. Sama luku voi esiintyä jonossa määräämättömän monta kertaa.


Esim. 1

Lukujonot \(1,2,3,4\) ja \(4,3,2,1\) eivät ole sama lukujono, koska jonojen jäsenten järjestys ei ole sama.


Lukujono voi olla päättyvä, jolloin jonon jäsenten määrä on äärellinen, tai päättymätön, jolloin taas jonon jäsenten määrä on ääretön.


Esim. 2

Lukujono \(1,3,5,7\) on päättyvä.

Lukujono \(1,3,5,\ldots\) on päättymätön.


Merkintöjä

Lukujono merkitään \((a_{n})\).

Jonon jäseniä merkitään \(a_{1},a_{2},a_{3},\dots\) . Indeksointi alkaa yleensä ykkösestä.

Jonon \(n\):s eli yleinen jäsen merkitään \(a_n\). Merkinnällä voidaan viitata myös \(n\):nnen jäsenen lausekkeeseen.


Lukujono voidaan määritellä antamalla jonon \(n\):nnen jäsenen lauseke


Esim. 3

Olkoon lukujono \((a_{n})\), missä \(n\):nnen jäsenen lauseke on \(a_{n}=n^{2}+1\) ja \(n=1,2,3,\ldots\) .

a) Määritä jonon kolme ensimmäistä jäsentä.

b) Määritä jonon sadas jäsen.

c) Onko luku \(145\) jonon jäsen? Jos on, monesko jäsen se on?


Jonon jäsenten yhteenlaskua kutsutaan nimellä summa. Pitkiä summalausekkeita voidaan lyhentää summamerkinnän avulla.


Summamerkintä

$$\sum_{n=1}^{k}(a_{n})=a_{1}+a_{2}+a_{3}+\ldots+a_{k}$$


Merkintä luetaan ''summa \(n\) käy yhdestä \(k\):hon''.

Merkintä tarkoittaa, että lasketaan yhteen jonon \(a_{n}\) jäseniä. Summamerkin alapuolelta luetaan, mistä jäsenestä aloitetaan, ja yläpuolelta, mihin lopetetaan.


Esim. 4

Tulkitse summamerkintä.

a) \(\displaystyle{\sum_{n=1}^{10}(n)}\)

b) \(\displaystyle{\sum_{n=2}^{5}(7n)}\)


Huom.

GeoGebralla voidaan laskea summia komennolla summa(lauseke, muuttuja, alkuarvo, loppuarvo).


Esim. 5

Olkoon jono \(a_{n}=5n-2\).

Laske GeoGebralla

a) jonon kymmenen ensimmäisen jäsenen summa

b) \(\displaystyle{\sum_{k=5}^{30}(a_{n})}\).


Kappaleen alkuun.



4.2 Aritmeettinen lukujono

Aritmeettinen lukujono on jono, jonka seuraava jäsen saadaan edellisestä lisäämällä aina sama luku.


Esim. 1

\(1\overset{\overset{+3}{\curvearrowright}}{,\ \ 4}\overset{\overset{+3}{\curvearrowright}}{,\ \ 7}\overset{\overset{+3}{\curvearrowright}}{,\ 10},\ldots\) .


Määritelmä

Lukujono on aritmeettinen, jos sen peräkkäisten jäsenten erotus on vakio

$$d=a_{n}-a_{n-1} .$$ Vakiota \(d\) kutsutaan lukujonon erotusluvuksi.


Esim. 2

Olkoon lukujono \((a_{n})=1,3,5,7,\ldots\) . Voiko lukujono olla aritmeettinen?


Esim. 3

Aritmeettinen lukujono alkaa \(3,8,\ldots\) .

a) Määritä erotusluku.

b) Määritä taulukkolaskentaohjelmalla lukujonon viisi ensimmäistä jäsentä sekä 15. jäsen.


Kappaleen alkuun.



4.3 Geometrinen lukujono

Geometrinen lukujono on jono, jonka seuraava jäsen saadaan edellisestä kertomalla aina samalla luvulla.


Esim. 1

\(1\overset{\overset{\cdot3}{\curvearrowright}}{,\ \ 3}\overset{\overset{\cdot3}{\curvearrowright}}{,\ \ 9}\overset{\overset{\cdot3}{\curvearrowright}}{,\ 27},\ldots\) .


Määritelmä

Lukujono on geometrinen, jos sen peräkkäisten jäsenten osamäärä eli suhde on vakio

$$q=\frac{a_{n}}{a_{n-1}} .$$ Vakiota \(q\) kutsutaan lukujonon suhdeluvuksi.


Huom.

Erityistapaus, jossa \(a_{1}\) on mikä tahansa reaaliluku, voi olla myös nolla, ja \(q=0\), tuottaa jonon \(a_{1},0,0,\ldots\) .


Esim. 2

Olkoon lukujono \((a_{n})=5,10,20,40,\ldots\) . Voiko lukujono olla geometrinen?


Esim. 3

Geometrinen lukujono alkaa \(-2,-8,\ldots\) .

a) Määritä suhdeluku \(q\).

b) Määritä taulukkolaskentaohjelmalla lukujonon viisi ensimmäistä jäsentä sekä 12. jäsen.


Huom.

Jos lukujono voidaan määritellä siten, että ilmoitetaan ensimmäinen jäsen sekä kaava, jolla muut jäsenet lasketaan edellisestä, on lukujono rekursiivinen. Aritmeettiset ja geometriset lukujonot ovat rekursiivisia lukujonoja.


Esim. 4

Onko rekursiivisesti määritelty lukujono aritmeettinen vai geometrinen? Määritä taulukkolaskentaohjelmalla lukujonon kymmenen ensimmäisen jäsenen summa.

a) \(\begin{cases} a_1=3&\\ a_n=a_{n-1}+6,&\text{kun}\ n=2,3,4,\dots \end{cases}\)

b) \(\begin{cases} a_1=4&\\ a_n=3\cdot a_{n-1},&\text{kun}\ n=2,3,4,\dots \end{cases}\)


Kappaleen alkuun.



4.4 Aritmeettisen jonon lauseke

Esim. 1

Tarkastellaan aritmeettista lukujonoa \(1, 7, 13, 19, \ldots\).

Lukujonon erotusluku on \(6\).

Lukujonon jäsenet voidaan muodostaa seuraavasti:

\( \begin{alignat}{2} a_1&=1&&\\ a_2&=1+6&=1+1\cdot6&=7\ \ \\ a_3&=1+6+6&=1+2\cdot6&=13\\ a_4&=1+6+6+6&=1+3\cdot6&=19\\ \vdots&&\\ \end{alignat} \)


Aritmeettisen lukujonon jäsenet saadaan ensimmäisestä jäsenestä lisäämällä siihen erotusluvun \(d\) monikerta.


Aritmeettisen lukujonon yleisen (\(n\):nnen) jäsenen lauseke

$$a_{n}=a_{1}+(n-1)d .$$


Esim. 2

Aritmeettinen lukujono alkaa \(38,34,30,\ldots\) .

a) Mikä on jonon erotusluku \(d\)?

b) Määritä jonon kymmenes jäsen.

c) Muodosta jonon yleisen jäsenen lauseke.


Kappaleen alkuun.



4.5 Aritmeettinen summa

Aritmeettinen summa on aritmeettisen lukujonon peräkkäisten jäsenten yhteenlaskun tulos.


Esim. 1

Aritmeettisen lukujonon \(1,4,7,10, \ldots\) neljän ensimmäisen jäsenen summa on \(1+4+7+10=22\).


Merkintä

Aritmeettisen lukujonon \(a_{1},a_{2},a_{3},\ldots\)   \(n\):n ensimmäisen jäsenen summa merkitään $$S_{n}=a_{1}+a_{2}+a_{3}+\ldots+a_{n} .$$


Aritmeettisen lukujonon \(n\):n peräkkäisen jäsenen summa voidaan laskea luvun \(n\) sekä ensimmäisen ja viimeisen huomioitavan jäsenen keskiarvon tulona.


Aritmeettisen summan laskukaava

$$S_{n}=n\cdot\frac{a_{1}+a_{n}}{2}$$


Esim. 2

Laske lukujonon \(1,4,7,10, \ldots\) sadan ensimmäisen jäsenen summa.


Esim. 3

Laske aritmeettinen summa \(23+26+29+\ldots+122\).


Kappaleen alkuun.



4.6 Geometrisen jonon lauseke

Esim. 1

Tarkastellaan geometrista lukujonoa \(2, 6, 18, 54, \ldots\).

Lukujonon suhdeluku on \(3\).

Lukujonon jäsenet voidaan muodostaa seuraavasti:

\( \begin{alignat}{2} a_1&=2&&\\ a_2&=2\cdot3&=2\cdot3^{1}&=6\ \ \\ a_3&=2\cdot3\cdot3&=2\cdot3^{2}&=18\\ a_4&=2\cdot3\cdot3\cdot3&=2\cdot3^{3}&=54\\ \vdots&&\\ \end{alignat} \)


Geometrisen lukujonon jäsenet saadaan ensimmäisestä jäsenestä kertomalla se suhdeluvun \(q\) potenssilla.


Geometrisen lukujonon yleisen (\(n\):nnen) jäsenen lauseke

$$a_{n}=a_{1}q^{n-1} .$$


Esim. 3

Olkoon geometrinen lukujono \((a_{n})=2,8,32,\ldots\) .

a) Määritä jonon yleisen jäsenen lauseke

b) Laske jonon \(10.\) jäsen.


Kappaleen alkuun.



4.7 Geometrinen summa

Geometrinen summa on geometrisen lukujonon peräkkäisten jäsenten yhteenlaskun tulos.


Esim. 1

Geometrisen lukujonon \(1,3,9,27,\ldots\) neljän ensimmäisen jäsenen summa on \(S_{4}=1+3+9+27=40\).


Merkintä

Geometrisen lukujonon \(a_{1},a_{2},a_{3},\ldots\)   \(n\):n ensimmäisen jäsenen summa merkitään $$S_{n}=a_{1}+a_{2}+a_{3}+\ldots+a_{n}.$$


Geometrisen summan laskukaava

$$S_{n}=\frac{a_{1}\left(1-q^{n}\right)}{1-q},$$ jos suhdeluku \(q\neq1\) ja $$S_n=na_1,$$ jos suhdeluku \(q=1\).


Esim. 2

Geometrisen lukujonon ensimmäinen jäsen on \(1\) ja suhdeluku \(3\).

Laske

a) \(S_{12}\)

b) \(\displaystyle{\sum_{n=4}^{9}a_{n}}\)


Esim. 3

Geometrinen lukujono alkaa \(1,3,9,27,\ldots\). Kuinka monta jonon jäsentä alusta lukien on laskettava yhteen, jotta summa ylittää arvon \(5\ 000\).


Kappaleen alkuun.